Jaki kask na skuter wybrać?
Skutery z uwagi na swoją funkcjonalność, stają się coraz bardziej popularnym środkiem transportu. Z tego powodu wiele osób zadaje sobie pytanie: jaki kask wybrać na skuter? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ ogromne znaczenie mają preferencje kierowcy. Przyjęło się, że najlepszym rozwiązaniem do jazdy na skuterze są kaski otwarte. Jednak obecnie skutery służą nie tylko do jazdy miejskiej, ale też do bliższych czy dalszych podróży dlatego jest wiele osób, które decydują się jednak na kaski integralne lub szczękowe. Ja jednak skupię się na bardziej popularnym przeznaczeniu skuterów, czyli właśnie na jeździe miejskiej lub na krótsze dystanse. Tu lepiej sprawdzą się faktycznie kaski otwarte.
Główną zaletą takich kasków jest bardzo dobry przepływ powietrza, co docenimy, jeżdżąc w ciepłe i upalne dni. Jak wiadomo, w mieście nie osiągamy prędkości autostradowych, dlatego otwarty kask zapewni nam komfort nawet przy niskich, kiedy będziemy poruszać się powoli. Odsłonięta twarz jest też sporym ułatwieniem, ponieważ ogranicza konieczność każdorazowego zdejmowania kasku na stacji czy w sklepie, możemy w nim rozmawiać bez żadnych przeszkód.
Wielu z Was zada sobie pewnie pytanie, czy w kasku typu Jet nie będzie za bardzo wiało. Faktycznie zawirowania powietrza będą większe niż w kaskach integralnych lub szczękowych, natomiast rozwiązaniem jest tutaj szyba, w którą wyposażona jest większość modeli. W zależności od tego, czy chcemy bardziej ograniczyć przepływ powietrza, czy tylko osłonić oczy przed wiatrem, mamy do wyboru kaski z dłuższą lub krótszą szybą.
Dodatkowym aspektem jest wentylacja. W kaskach bardziej klasycznych jest ona dość ograniczona, w pozostałych modelach zwykle stosuje się wloty i ewentualnie wyloty gorącego powietrza. Dzięki temu więcej powietrza dostaje się do kasku, zwłaszcza w jego górnej części, zwiększając tym samym komfort.
Kolejnym elementem stosowanym w kaskach jest blenda. W kaskach otwartych jest to dodatkowa lub główna przyciemniana szybka chroniąca przed promieniami słonecznymi. W większości modeli (Airoh Helios, HJC I40 oraz I30, AGV Orbyt) jest ona chowana w czołowej części kasku i opuszcza się ją niezależnie od głównej szyby. W niektórych modelach (HJC V30) jest ona główną szybą, która chroni zarówno przed wiatrem, jak i słońcem.
Wybierając kask na skuter, musimy więc wziąć pod uwagę wiele aspektów, abyśmy wybrali model, który spełni nasze oczekiwania. Bierzmy pod uwagę komfort, jakiego oczekujemy od kasku, czy zależy nam na aspektach wizualnych, czy na funkcjonalności. Wiele skuterów wyposażonych jest w owiewkę, jest ona nie bez znaczenia, ponieważ znacząco zmienia kierunek przepływu powietrza, dlatego, jeśli taka owiewka w naszym skuterze występuje, i w trakcie jazdy nie odczuwamy, przesadnie podmuchów wiatru, może nam wystarczyć kask z krótką szybą lub nawet całkiem otwarty. Jeśli natomiast owiewki nie posiadamy, lub chcemy używać skutera również do podróży w dalsze trasy, warto rozważyć kask z długą szybą.